כיצד להיות מנחי קבוצות מצוינים

תוכן עניינים
מנחה קבוצות

כיצד להיות מנחי קבוצות מצוינים

הגדרת מטרות ויעדים ברורים למנחי קבוצות
לפני הנחיית הקבוצה, חשוב שתהיה הבנה ברורה של מטרות הקבוצה.
שאלות כמו למשל: מה יחשב הצלחה מבחינת המשתתפים בסוף המפגש? (או בסוף התהליך)
מה מטרות הארגון בתהליך ואיך המפגש משרת את מטרות הארגון?
שאלות מסוג זה יעזרו לכם להישאר ממוקדים ולהבטיח שהקבוצה תהיה מעורבת ונתרמת על ידכם.

צרו מרחב בטוח ומכיל


מנחי קבוצות צריכים לשאוף ליצור סביבה שבה כל חברי הקבוצה מרגישים בנוח לחלוק את המחשבות שלהם ולבטא את עצמם באופן מלא.
כדי לעשות זאת בצורה נכונה, כדאי מאוד כללי יסוד לתקשורת והתנהגות, לאכוף אותם במהלך הסדנא, ואף לדעת מתי לחדול חברי קבוצה מסוימים שיכולים למנוע פתיחות.

עודדו השתתפות בסדנא
אחד מתפקידי המפתח של מנחה קבוצות הוא לעודד השתתפות של כל חברי הקבוצה.
הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא על ידי שימוש בשאלות פתוחות והקשבה פעילה,  על מנת לעודד את חברי הקבוצה לחלוק את מחשבותיהם ורעיונותיהם.

היצמדו למטרות מערך ההנחיה
מנחי קבוצות צריכים לעזור לשמור את הקבוצה ממוקדת בתוכן ובמטרות הסדנא ולהבטיח שהדיונים והפעילויות ישרתו את המפגש ואת המשתתפים בו.
אפשר לעשות זאת באמצעות ניהול זמן יעיל, אסרטיביות במידת הצורך, פיתרון קונפליקטים או מחסומים שעלולים להתעורר באמצעות טכניקות שונות.

שיתוף פעולה ועבודת צוות
מנחי קבוצות צריכים לעזור לחברי הקבוצה לבנות אמון וליצור קשרים חיוביים אחד עם השני.
דרך טובה לעשות זאת היא על ידי פעילויות אינטראקטיביות או ביצוע משימות המצריכות שיתוף פעולה ועבודת צוות שמשרתות ניצחון קבוצתי.

גמישות והתאמה של מנחה קבוצות לצרכי הקבוצה
מנחי קבוצות צריכים להיות גמישים ובעלי יכולת הסתגלות, ומוכנים להתאים את גישתם בהתאם לצרכים ולמטרות הקבוצה.
לא תמיד נפגוש את הקבוצות שהכי דומות לנו, לעיתים נפגוש בקבוצות שמאתגרות אותנו, לצד זאת עלינו להתאים את סגנון התקשורת שלנו אליהם, להתחבר לכאבים ולצרכים של המשתתפים ובכך ליצור אמון.

ניטרליות וחוסר שיפוטיות
בני אדם לא אוהבים ששופטים אותם, לכן, על מנחי הקבוצות להיות ניטרלים ולא שיפוטיים, שיפוטיות עלולה להוביל להסתגרות האנשים בקבוצה ולחוסר שיתוף פעולה מה שיפגע במטרות ההנחיה.

פעילויות אינטראקטיביות כתגובה לקשב נמוך
רמת הקשב השתנה לאורך השנים, היום, קשה יותר מבעבר להשאיר את משתתפי הסדנא מעורבים, לכן, חשוב לראות שמפעילים את משתתפי הסדנא בצורה חוויתית, כזאת שמוציאה את המשתתפים מהכיסא,
גורמת להם לזוז ומזרימה אנרגיה חדשה באוויר. מנחי קבוצות יכולים גם להשתמש במשחק תפקידים ובפעילויות אינטראקטיביות אחרות כדי לעזור לחברי הקבוצה לתרגל מיומנויות חדשות או לחקור נקודות מבט שונות.

ניהול קונפליקטים ביעילות
כמנחי קבוצות, אנו צריכים להיות מסוגלים לזהות ולפתור קונפליקטים שעלולים להתעורר בתוך הקבוצה. אפשר לעשות זאת על ידי טכניקות ליישוב סכסוכים, כגון גישור, כדי לעזור לקבוצה להתקדם אל מעל לקופנפליקט.

 

כותב המאמר, עמרי ווגסטף הינו מנחה קבוצות בארגונים ומעביר סדנאות בארגונים במטרה שעובדים ומנהלים יממשו את עצמם בעבודה ויקומו בבוקר לעבודה שהם אוהבים.

 

עמרי ווגסטף

יועץ קריירה והבעלים של “מרקורי שירותי קריירה” מומחה לינקדאין, מרצה על ניהול קריירה בעולם העבודה החדש, ומלווה אנשים למציאת עבודה שהם אוהבים.

מרצה בחברות, ארגונים אוניברסיטאות ומנחה הפודקאסט “הצלחה עם משמעות” בו אני מראיין את המנכ”לים המובילים במשק על הצלחה בקריירה.

לייעוץ קריירה אישי לחצו כאן
לתיאום הרצאות בארגון שלכם: לחצו כאן

מה דעתכם? נשמח לשמוע!

מאמרים קשורים שיכולים לעניין אותך:

פתח צ'ט
1
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן עומרי... איך אני יכול לעזור לך?
דילוג לתוכן