עולם העבודה העתידי

תוכן עניינים
עולם העבודה העתידי

עולם העבודה העתידי

נפתח עם הרקע לסיבה שאתם כאן – עולם העבודה עובר שינויים דרמטיים בשנים האחרונות.
הדברים שנחשבו פעם כמעט מובנים מאליהם כמו למצוא משרה אחת ולהישאר בה שנים ארוכות עד הפנסיה – הפכו לנחלת העבר.
אנחנו חיים בעידן אחר לגמרי, עידן של שינויים ואי וודאות, שדורשים מאיתנו הסתגלות, ברוב המקרים מבלי שנרצה.

בואו נסתכל על המגמות

עובדים מחליפים היום הרבה יותר תפקידים וארגונים לאורך הקריירה שלהם.

הסיבות לכך שונות – מחוסר סיפוק ורצון לאתגר חדש, ועד לצרכים משפחתיים או פיטורים והתייעלויות של הארגון.
למעשה הרעיון של “עבודה עד הפניסה” באותו מקום פשוט לא רלוונטי יותר למציאות של היום.

המיומנויות שנדרשות מהעובדים השתנו.

אם בעבר הספיק ידע טכני בסיסי בעבודות שונות, היום צריך הרבה יותר מזה – יצירתיות, חשיבה ביקורתית, כושר הסתגלות ולמידה מהירה, גמישות, עבודת צוות ועוד מיומנויות רכות רבות. כמעט בכל תפקיד נדרשת שליטה בטכנולוגיה, שהפכה לחלק בלתי נפרד מרוב העבודות.

הרלוונטיות שלנו כעובדים פחות מובטחת מבעבר.

אם בעבר מי שרכש מקצוע יכול היה לסמוך על אותן המיומנויות לאורך שנים, היום המציאות מחייבת אותנו להשתנות ולהתפתח באופן קבוע. עלינו ללמוד מיומנויות חדשות ולהתעדכן כל הזמן על מנת להישאר רלוונטיים לשוק העבודה המשתנה. מי שלא עושה זאת – צפוי למצוא את עצמו מחוץ למעגל במוקדם או במאוחר.

האתגר הגדול של עולם העבודה החדש הוא אי הוודאות.

אם בעבר היה אפשר לתכנן קריירה לטווח ארוך יחסית, היום הכל משתנה בקצב כה מהיר שקשה לצפות מה יהיה בעתיד. (אבל אל דאגה – נגיע לזה).
מגמות טכנולוגיות, משברים כלכליים ושינויים גיאו-פוליטיים יוצרים אי וודאות גדולה.
יחד עם זאת, יש גם הזדמנויות רבות בעולם העבודה החדש, למי שיודע לנווט את המורכבות של עולם העבודה העתידי ונצל את השינויים לטובתו.

אף אחד לא יכול לחזות במדויק איך ייראה עולם העבודה בעוד 10 או 20 שנה.
אבל כדי להיערך בצורה הטובה ביותר, אנחנו צריכים להבין את המגמות והכוחות המעצבים של השינויים.

זו בדיוק המטרה של דו”ח פורום הכלכלה העולמי.

הדו”ח שיוצא כל שנתיים, מנתח בצורה מקיפה את הגורמים הטכנולוגיים והחברתיים-כלכליים שעתידים להשפיע על שוק העבודה העולמי ב-5 עד 10 השנים הקרובות. הוא כולל סקר ענק בקרב למעלה מ-800 חברות גדולות מכל רחבי העולם, המייצגות יותר מ-10 מיליון עובדים.
הסקר הזה מאפשר לנו כעובדים, מעסיקים או מנכ”לים לזהות מגמות גלובליות בביקוש לתפקידים, במיומנויות נדרשות לעובדים ובטכנולוגיות שכדאי לאמץ.

לפני שנתחיל, חשוב להבין מהו דו”ח פורום הכלכלה העולמי ומדוע הוא כל כך קריטי בהתסכלות שלנו על עתיד עולם העבודה.

דו”ח פורום הכלכלה העולמי

דו”ח פורום הכלכלה העולמי הוא דו”ח שמתבסס על מחקר מקיף איכותי ואמין.

דו”ח פורום הכלכלה העולמי על עתיד העבודה הוא אחד המקורות הסמכותיים ביותר לגבי מגמות בשוק העבודה העולמי.
הדו”ח מתפרסם מדי שנתיים החל משנת 2016, ומספק לנו תובנות קריטיות על האופן שבו שינויים טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים משנים את העבודה והמיומנויות הנדרשות בכל התעשיות והמדינות.

הדו”ח נחשב אמין ביותר בזכות היקף המחקר והניתוח שעומד מאחוריו.
הדו”ח המעודכן שיצא בשנת 2023 הוא המקיף ביותר שיצא עד כה, והוא מבוסס על דעות מומחים שכולל 803 חברות שמעסיקות יחד יותר מ11 מיליון אנשים.
הסקר מסכם מגמות מיקרו ומאקרו של השפעות מגוונות וכיצד הם ישפיעו עד שנת 2027 על שוק העבודה העתידי.

בנוסף לסקר, פורום הכלכלה העולמי שיתף פעולה עם מכוני מחקר מובילים ברחבי העולם.
הפורום גם משתמש בנתונים מפלטפורמות מובילות כמו Coursera, לינקדאין וIndeed, כדי להשלים את הנתונים.
גודל המחקר הזה הופכת למעשה את דו”ח עתיד העבודה לאחת הבדיקות העשירות ביותר בנתונים על עתיד עולם העבודה.

הדו”ח עוקב אחר שינויים בטווח הקצר והארוך בתעסוקה, במיומנויות ובאסטרטגיות כוח אדם עבור מנהלות משאבי האנוש. גרסאות קודמות של הדו”ח חזו במדויק שינויים משמעותיים במקומות העבודה, מה שהקנה לדו”ח מוניטין של אמינות.

למשל, הדו”ח מ-2020 צפה את עליית העבודה מרחוק ואת החשיבות הגוברת של מיומנויות כמו חשיבה אנליטית – מגמות שהתעצמו במהירות במהלך המגפה.
על ידי מעקב אחר התפתחות שוק העבודה, דו”ח עתיד העבודה מאפשר לעובדים, בעלי עסקים, מנכ”לים ועוד לבצע החלטות טובות יותר בהתאמה לשוק.
אז לפני שנצלול למסקנות של הדו”ח, בואו נבין מה יוצר בכלל כל כך הרבה שינויים בשוק העבודה.

מה יוצר את השינויים בשוק העבודה?

על פי דו”ח פורום הכלכלה העולמי, שלושה גורמים עיקריים אחראים לרוב הצמיחה וירידה של משרות בשנים האחרונות: מגמות סביבתיות, טכנולוגיות וכלכליות.

המגמה הסביבתית, הכוללת את המעבר לאנרגיה ירוקה וההתייעלות האנרגטית, תורמת ליצירת משרות חדשות רבות בתחומי הקיימות.

מגמת הדיגיטציה ואימוץ טכנולוגיות חדשות מחליפה באופן משמעותי חלק מהמשרות הישנות, ולמעשה גם יוצרת ביקוש לתפקידים טכנולוגיים חדשים.

המצב הכלכלי בעולם, מלחמות על משאבים, כולל האטה ומיתון, מוביל חברות רבות לקיצוץ בהוצאות ולצמצום משרות כמו שאנחנו מרגישים כאן בארץ.

מגמות טכנולוגיות בשוק העבודה העתידי

אחת המגמות הבולטות היא המשך המהפכה הדיגיטלית והעברת תהליכים ושירותים לפלטפורמות מקוונות. אפשר לראות זאת בכל מקום – מקופות החולים שעוברות לאפליקציות, דרך הבנקים, האוניברסיטאות שנותנות מענה בוואצאפ, למידה מרחוק, פגישות זום שנכנסו בקורונה ועוד.

טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה ואוטומציה צפויות להשתלט על משימות רבות שבעבר בוצעו על ידי בני אדם. מחקרים מראים שעד שנת 2030 יותר מ-75% ממשרות הפקידות והמזכירות עלולים להיעלם בשל אוטומציה. אך במקביל ייווצרו משרות חדשות בתחומי הייעוץ, הפיתוח והתחזוקה של טכנולוגיות אלו.
אם נחשוב לדוגמא על קופאיות, שמבצעות פעולות שחזורות על עצמן, נוכל לראות שכבר היום בסופרים יש מקומות בהן ניתן לשלם באופן אוטומטי, בארץ אנחנו נמצאים הרבה מאחור לעומת ארצות הברית ואירופה אבל זה עניין אחר.

עוד מגמה חשובה היא כמובן Big Data – הזהב החדש של המאה ה-21. עקב כמויות ענק של מידע שהצטברו לאורך השנים והעולו לעניים וטבלאות, לצד מעבר לקבלת החלטות מבוססות נתונים, יש כבר היום ביקוש עצום לאנליסטים, מדעני נתונים ומהנדסי למידת מכונה שיודעים לנתח ולהפיק תובנות מהנתונים הרבים שארגונים אספו לאורך השנים.

טכנולוגיות ענן ומובייל הם עוד תחומים שמשנים את עולם העבודה לחלוטין. כיום ניתן לעבוד מכל מקום ובכל זמן הודות לטכנולוגיות אלו. חברות רבות מאמצות מודל “עבודה היברידית” המשלב משרד ועבודה מהבית. הדבר משפיע על אופי המשרות, דרכי הניהול ועוד.

בקיצור, המהפכה התעשייתית הרביעית היא כאן והיא משנה כל תחום בקצב מסחרר. לכן, על כל אחד ואחת מאיתנו להתכונן לעתיד שבו רובוטים ובינה מלאכותית יבצעו חלק ניכר מהמשימות במקומנו. אך במקביל, מי שישכיל לרכוש מיומנויות טכנולוגיות מתקדמות יוכל למצות את ההזדמנויות העצומות שהעידן החדש מזמן. נדבר על זה מיד.

איך יראה עולם העבודה העתידי?

על פי דו”ח פורום הכלכלה העולמי, יותר מ-85 אחוז מהחברות שנשאלו צופות לאמץ טכנולוגיות שיחליפו את העובדים שלהן כמו ביג דאטה, ענן ובינה מלאכותית.

מנגד, רוב הטכנולוגיות החדשות כנראה ייצרו עוד משרות נטו בחמש שנים הקרובות, השאלה היא מה יקרה עוד 10 שנים מעכשיו ולא רק 5 שנים.

דעתי היא שצריך להיערך לתקופה מאתגרת יותר בשוק העבודה.
הטכנולוגיה והסביבה אמנם ימשיכו ליצור משרות חדשות, אבל המצב הכלכלי יוביל לקיצוץ נרחב במקביל.
לכן, על כל אחד מאיתנו להשקיע בפיתוח המיומנויות שלו באופן אקטיבי, לתכנן זמני אימון למיומנויות ולהתכונן לשינויים רבים יותר, אין מה לעשות – המציאות החדשה מחייבת אותנו להסתגל.

אנחנו למעשה נמצאים בעיצומו של עידן חדש לחלוטין בעבודה. המהפכה התעשייתית הרביעית. עידן שדורש מאיתנו חוסן נפשי, סקרנות אינטלקטואלית ונכונות להשתנות ולהתפתח כל הזמן. המפתח להצליח בתקופה מאתגרת זו הוא גישה פתוחה וחיובית לשינויים המתמידים. אם נאמץ גישה כזו, נוכל לממש את הפוטנציאל שלנו גם בעולם העבודה העתידי.

ממצאי הדו”ח – עולם העבודה העתידי

ממצאי הדו”ח המעודכן שייצא בתאריך ה- 30.4.23 מצביעים תובנות ומגמות מרכזיות:

קודם כל שימו לב – למעלה 85% מהארגונים ייאמצו את הטכנולוגיות שהזכרנו למעלה – AI , ביג דאטא ומחשוב ענן מה שלמעשה ייתר משרות של עובדים רבים.

צפוי שינוי מבני עצום של כ-23% מכלל המשרות בעולם בחמש השנים הקרובות. הדבר נובע הן מיצירת משרות חדשות וכמובן גם מצמצום משרות ישנות ומיותרות.
בניגוד לתחזיות קודמות, הדו”ח הנוכחי צופה התכווצות של 14 מיליון משרות נטו עד שנת 2027.

עוד נתונים היסטרים לדעתי: על פי הערכות הדו”ח, 44% ממיומנויות העבודה הקיימות ישתנו או יהפכו מיותרות עד שנת 2027. חשיבה אנליטית ויצירתית יישארו החשובות ביותר, אך מיומנויות טכנולוגיות וכישורים רכים יעלו בחשיבותם.

60% מהעובדים יזדקקו להכשרה והסבה תעסוקתית עד שנת 2027, אך רק למחצית יש נגישות להכשרה כזו כיום.
הדו”ח קורא להשקעה נרחבת יותר של מעסיקים וממשלות בהכשרה ולמידה לאורך החיים.

פערי המיומנויות והמחסור בכישרונות הם החסמים העיקריים לשינוי ולצמיחה בארגונים כיום. הדרך להתמודד עם זאת היא פיתוח מיומנויות עובדים בארגונים, מה שלצערי לא קורה היום בישראל.

הדו”ח אמין מאוד, ולכן, נותר רק לקוות שממשלות, ארגונים ועובדים יאמצו את ההמלצות ויפעלו בהתאם כדי להתמודד עם האתגרים ולמצות את ההזדמנויות הנמצאות בשינויים המתרחשים בשוק העבודה העולמי.

סיכום מסקנות הדו”ח

הדו”ח מסתמך על סקר גלובלי שערך הפורום, אליו השיבו 803 חברות ענק המעסיקות ביחד יותר מ-11 מיליון עובדים ברחבי העולם.

אלו המסקנות שלו בקצרה:

  1. דו”ח פורום הכלכלה העולמי חוזה כי עד 2027 ייווצרו 69 מיליון משרות חדשות, אך במקביל 83 מיליון משרות ייעלמו.
  2. 26 מיליון מהמשרות שייעלמו הן בתחומי ניהול, אדמיניסטרציה והזנת נתונים שמיושנים עקב הדיגיטציה והאוטומציה.
  3.  יש חילוקי דעות באשר להשפעת הבינה המלאכותית על שוק העבודה – 25% מהחברות מאמינות שהיא תביא לצמצום משרות, בעוד 50% סבורות שדווקא תגרום לגידול במשרות.
  4. מרבית החברות ממשיכות לאמץ בהדרגה טכנולוגיות מתקדמות כגון ביג דאטה, ענן ובינה מלאכותית שיניעו שינויים משמעותיים באופן שבו הן פועלות.
  5. מעל 85% מהארגונים צופים שטכנולוגיות אלה יובילו לשינוים משמעותים אך לצד זאת אימוץ האוטומציה איטי מהצפוי.
  6. הדו”ח מראה כי קיימות עוד כ-590 מיליון משרות שצפויות להישאר יציבות ולא להיות מושפעות מהתמורות הצפויות בשוק העבודה בחמש השנים הקרובות.
  7. השכר הריאלי ירד, ותקני איכות הסביבה, חברתי וממשל (ESG) יקבלו מקום משמעותי יותר

מקצועות בירידה

המקצועות הצפויים להצטמצם בצורה הדרסטית ביותר הם אלו הקשורים לעבודות משרדיות, פקידותיות וניהוליות מסורתיות.
הסיבה העיקרית לכך היא המשך מגמת הדיגיטציה והאוטומציה של תהליכים, שמייתרת תפקידים רבים בתחומים אלו.

על פי הדו”ח, תפקידים כגון פקידי בנק, קופאים ומוכרי כרטיסים, מזכירות, מזיני נתונים, הנהלת חשבונות ועוד – צפויים להיעלם בהמוניהם או להצטמצם באופן משמעותי.

טכנולוגיות חדשניות מאפשרות כבר היום אוטומציה של רוב המטלות בתחומים אלו. בנוסף לכך צפויה ירידה של כ-26 מיליון משרות בקטגוריות אלו עד שנת 2027. המעבר המואץ לפלטפורמות דיגיטליות ואפליקציות מקוונות מייתר לחלוטין חלק ניכר מתפקידים אלו.

לכן, המלצת המומחים בדו”ח היא להימנע מלרכוש מקצועות ההולכים להעלם, ולהשקיע ברכישת מיומנויות טכנולוגיות ויצירתיות שיהיו דרושות בעולם העבודה העתידי.

מקצועות בצמיחה

על פי דו”ח פורום הכלכלה העולמי, המקצועות שיהיו בביקוש גבוה במיוחד הם בתחומי המחשוב, ההיי-טק, הנתונים, הבינה המלאכותית ועוד. לדוגמה, צפוי ביקוש עצום למקצועות כמו מדעני נתונים, אנליסטים של ביג דאטה, מהנדסי מחשבים, מפתחי אפליקציות, מהנדסי תוכנה, מנתחי אבטחת סייבר ועוד.

הסיבה לביקוש הגובר היא שכמעט כל ארגון ועסק כיום זקוק למומחים טכנולוגיים על מנת לפעול ולהתחרות בעולם הדיגיטלי. גם תחומים מסורתיים כמו רפואה, חינוך, תעשייה ואף חקלאות הופכים להיות תלויים בטכנולוגיה.

על פי תחזיות הדו”ח, מקצועות טכנולוגיים אלו צפויים לצמוח בקצב שיצריך מיליוני עובדים חדשים ברחבי העולם בשנים הקרובות. גם בישראל המחסור באנשי מקצוע טכנולוגיים הוא אחת הבעיות הגדולות של המשק.

מעבר לתחומי הטכנולוגיה, דו”ח פורום הכלכלה העולמי צופה גידול משמעותי במקצועות כמו הוראה בחינוך הטכנולוגי והמקצועי, עבודה סוציאלית, מקצועות הקשורים לאיכות הסביבה והאקלים, מסחר דיגיטלי, ייעוץ וטיפול פסיכולוגי ועוד.

ההמלצה היא לשקול בחיוב לרכוש מקצוע בתחומים אלו, שכן הם יהיו מאוד מבוקשים בשנים הקרובות. עם זאת, חשוב גם להתאים את הבחירה לכישורים, תחומי עניין ואופי של כל אדם. המפתח הוא לא רק לבחור מקצוע מבוקש, אלא מקצוע שיהיה מתאים ומספק עבור כל אדם.

שוק העבודה העתידי – מהן המיומנויות שנצטרך לפתח על מנת להישאר רלוונטים

כאן יש פירוט על מיומנויות עתיד עולם העבודה ואיך לפתח אותן בצורה מעשית.

אז מה אפשר לקחת?

על כל אחד ואחת להשקיע בפיתוח אישי, על פי תכנית סדורה, אילו מיומנויות קשות ורכות הוא מפתח.
רק בצורה כזאת נוכל להתאים את עצמנו למציאות המשתנה ולהגשים את הפוטנציאל האישי שלנו בעולם העבודה העתידי.

סימנים שהגיע הזמן לשינוי קריירה

אם אתם קמים בבוקר בעבודה ולא טוב לכם, נסו לחשוב מה לא טוב לכם, האם זה המנהל הישיר? האם זאת סביבת העבודה?
האם בחרתם את התחום שמתאים לכם?  אם אתם מרגישים שהחלטתם לא נכון, זה בסדר, זה קורה לכולם.
אבל חשוב ללמוד מזה, כי בנתיים החיים עוברים, אז בואו לפחות נקום בבוקר לעבודה שאנחנו אוהבים, בסוף אנחנו מדברים על חצי מהחיים שלנו.

חצי מהחיים שלנו.

עמרי ווגסטף

יועץ קריירה והבעלים של “מרקורי שירותי קריירה” מומחה לינקדאין, מרצה על ניהול קריירה בעולם העבודה החדש, ומלווה אנשים למציאת עבודה שהם אוהבים.

מרצה בחברות, ארגונים אוניברסיטאות ומנחה הפודקאסט “הצלחה עם משמעות” בו אני מראיין את המנכ”לים המובילים במשק על הצלחה בקריירה.

לייעוץ קריירה אישי לחצו כאן
לתיאום הרצאות בארגון שלכם: לחצו כאן

מה דעתכם? נשמח לשמוע!

מאמרים קשורים שיכולים לעניין אותך:

פתח צ'ט
1
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן עומרי... איך אני יכול לעזור לך?
דילוג לתוכן